Home

Wat is mindfulness?

De essentie van mindfulness is aandacht en helder bewustzijn. Mindfulness gaat over helemaal aanwezig zijn in dit moment. Opmerken wat er op dit moment is…..en op een volgend moment. En dat OK vinden, wat het ook is. Dat geeft rust en vertrouwen. Het is een basishouding van waaruit je stevig in het leven staat.

Hoe train je mindfulness bij kinderen en jongeren?

Ik bied een 8 weekse mindfulnesstraining voor kinderen en jongeren aan via de methode “Aandacht werkt”. Mijn opleiding volgde ik aan de Academie voor Mindfull teaching van Eline Snel. Deze HBO+ opleiding leidt docenten, therapeuten, psychologen, orthopedagogen en pedagogen op om de training op scholen, individueel of in kleine groepen te verzorgen.

Het keurmerk staat voor een  effectief bewezen  methode, die  gebaseerd is op de 8 weekse training voor volwassenen (MBSR) ontwikkeld door grondlegger Jon Kabat Zin.  Het boek “Stilzitten als een kikker” van Eline Snel sluit aan bij de training en is in meer dan 27 landen uitgebracht.

Meer dan 6000 kinderen en jongeren internationaal hebben deze training inmiddels gevolgd. De documentaire “Kikker zit stil” geeft hier beeld bij. Via Deze link is deze te bekijken.

Voor wie is deze mindfulness training?

Voor alle kinderen en jongeren met of zonder speciale ondersteuningsbehoefte.

Mijn ervaring als Social Worker combineer ik met mindfulness, waardoor ik ook als freelancer in te zetten ben voor indivuele begeleiding middels mindfulness in de GGZ. Kijk bij aanbod voor de mogelijkheden.

Waarom mindfulness?

Kinderen en volwassenen krijgen in deze tijd veel prikkels te verwerken. Er is veel drukte in en om ons heen! Om jezelf goed staande te kunnen houden in deze tijd is het prettig als je in staat bent te ontspannen en vaardigheden kent om een “hoofd vol gedachten” tot rust te kunnen brengen. Ook is het prettig om te weten hoe je met allerlei emoties, zowel fijne en lastige, om kunt gaan zonder er helemaal door meegesleept te worden of ze te negeren. Hierdoor nemen zelfvertrouwen en veerkracht toe. Je wordt aardiger voor jezelf en de ander.

Je kan  leren:

  • aandacht te richten (focussen)
  • beter leren omgaan met prikkels
  • gevoelens herkennen en accepteren, zowel de lastige als de fijne.
  • aardig te zijn voor jezelf en de ander
  • omgaan met een hoofd vol gedachten
  • signalen van je lijf te herkennen

 Waar vinden de trainingen plaats?

In Enschede en omgeving.  Meer informatie hierover vindt u bij aanbod

Reageren is niet mogelijk