Aanbod

Workshop “Time out, tune in!”

Deze workshop duurt minimaal anderhalf uur tot een dag(deel) en kan op locatie gegeven worden. Het wordt aangepast en afgestemd op de behoefte en doelen van de opdrachtgever.

“Ik zal vaker stoppen met doorgaan en vooral doorgaan met stoppen!” Regelmatig STOPPEN met doorgaan geeft rust en helderheid. Het effect van het stoppen met doorgaan is dat je beter kan waarnemen hoe het met je is. Weten hoe het is maakt dat je bewuste gezonde keuzes kan maken. Het  zorgt ervoor dat je optimaal en blij kan (blijven) functioneren.

Mindfulness richt zich op het ontwikkelen van opmerkzaamheid. Het leert je aandacht te hebben bij wat je doet, denkt en voelt op het moment dat het er is, zonder er meteen en automatisch op te reageren.

In deze workshop maak je kennis met de factoren van mindfulness aan de hand van theorie, onderzoek, ervaringen en uiteraard door het zelf te ervaren. Ook krijg je tips hoe je het zelf kan toepassen in je dagelijks leven. Je verlaat de workshop met ideeën voor het invoegen van een M&M  (mindfull momentje) in je dagelijks leven.

“Regelmatig een M&M   nemen maakt me een prettiger, rustiger en flexibeler mens!” (een deelnemer)

Doel van deze workshop is om bewust(er) te worden van mogelijkheden om effectiever om te gaan met je aandacht en je tijd.

8 weekse mindfulnesstraining

Deze training is bedoeld voor mensen met of zonder specifieke ondersteuningsbehoefte. Afhankelijk van de vraag kan het ingezet worden om veerkracht te bevorderen of om te gaan met specifieke klachten, zoals lijden aan stress, burnout en GGZ problematiek.

De training is gebaseerd op de bewezen effectieve MBSR (mindfulness based stress reduction training). Deze bestaat uit theorie en oefeningen en is bovenal praktisch van aard. De focus van deze training ligt op de toepassing in het dagelijks leven.

Onderstaande thema’s komen aan bod:

  • Observeren en concentreren
  • Lichaamsbewustwording
  • Herkennen van en omgaan met gedachten
  • Herkennen van en omgaan met gevoelens
  • Omgaan met stress
  • Gewoontepatronen
  • (Zelf)compassie
  • Geluk

 Afhankelijk van de situatie wordt een individueel traject aangeboden of een training in een kleine groep met maximaal 10 deelnemers. Er vindt gedurende 8 weken, eens per week een sessie plaats. Deze duurt individueel een uur en in groepsverband anderhalf uur. De locatie is in overleg.

“Aandacht werkt”  op school

Deze achtweekse aandachtstraining (of mindfulnesstraining) ‘Aandacht werkt!’ is bedoeld voor kinderen en jongeren van ongeveer 4 t/m 19 jaar .Tijdens de training van gemiddeld drie kwartier per week leren kinderen om vanuit een vriendelijke, opmerkzame houding hun aandacht te stabiliseren, te richten en verplaatsen. Ze raken vertrouwd met hun binnenwereld, zonder meteen te hoeven oordelen over wat zij (of anderen) denken, voelen of ervaren. Ze leren omgaan met rust en onrust op momenten dat die er zijn. ‘Lastige gedachten en gevoelens’ te erkennen en niet weg te stoppen, of erdoor meegesleept te worden, maar er simpelweg vriendelijke aandacht aan te geven. En bovenal: ze leren aardig te zijn voor zichzelf en anderen.

Door kinderen al jong te leren hun aandacht te kalmeren, stabiliseren en te richten ontstaat rust in de geest. Een ‘ont-streste’ geest leert beter, vindt andere oplossingen voor dezelfde problemen en reageert minder impulsief vanuit de automatische piloot. Meer bewust en vanuit rust.

Lynn is gecertificeerd trainer aan de Academie voor Mindfull Teaching van Eline Snel.

Training mindfulness voor leerkrachten en (jeugd)zorgmedewerkers

Deze cursus richt  zich op het ontwikkelen van mindfulness voor de leerkracht/medewerker en het toepassen van mindfulness oefeningen in de klas of de begeleiding. Het zorgt voor momenten van rust en helderheid, die nodig zijn om goed te blijven functioneren.  De essentie van mindfulness is aandacht en helder bewustzijn. Mindfulness gaat over optimaal aanwezig zijn vanuit een vriendelijke en nieuwsgierige houding. Dit bevordert de veerkracht.

Te verwachten effecten:

  • Aandachtig en geconcentreerd leren werken (voor jezelf en leerlingen/cliënten).
  • Het (anders) omgaan met gedachten, emoties en regulatie van gedrag voor jezelf en de leerlingen/cliënten.
  • Herkennen van stress en omgaan met prikkels en stress voor jezelf en je leerlingen/cliënten.
  • Het ontwikkelen van een bewuste, open en vriendelijke houding ten aanzien van jezelf en anderen.

Er wordt gebruik gemaakt van oefeningen, reflectie en theorie. De cursus is bovenal praktisch. De focus ligt op de toepassing in het dagelijks (werkende) leven.

Opbouw:

  • De eerste 5 lessen richten zich op het ontwikkelen van mindfulness bij de medewerker. Het uitgangspunt is: ” Be the change you wish to see in the world” (Ghandi).
  • De laatste 3 lessen is er aandacht voor toepassing in de begeleiding of op school en onderhoud na de cursus. Hiervoor wordt materiaal verstrekt.
  • Alle lessen starten met een mindfull moment om aanwezig te zijn bij de betreffende les en de drukte en prikkels van de dag achter je te laten. Vanuit rust en ontspanning ontstaat helderheid en kan men beter tot leren komen.
  •  De opbouw van de cursus vraagt dat de cursist elke les aanwezig is om optimaal te profiteren van de effecten en de mogelijkheden. Tussentijds oefenen in aandacht (gemiddeld minimaal vier keer week 10 minuten) versterkt de effecten en duurzaamheid.

Deze cursus wordt gemiddeld als “zeer goed “gewaardeerd door medewerkers blijkt uit 50 evaluaties. Het wordt veelvuldig beschreven door deelnemers als een ontspannen, praktische training met veel handvatten voor jezelf en voor de klas of leerlingen. Het geeft daarnaast inzicht, rust en bewustwording.

Agenda M&M (Mindful Momenten)

“Regelmatig een M&M nemen maakt me een prettiger, rustiger en flexibeler mens!” (een deelnemer)

Wat is het: Een moment dat je dagelijks bewust kiest om te stoppen met doorgaan en jezelf vriendelijk af te vragen hoe het met je is (fysiek, gedachten en gevoelens). Zonder oordeel over hoe het op dat moment is. Het is nu zoals het nu is!

Hoe dan?

In een groep van maximaal 15 mensen laat je je inspireren en motiveren tot het invoegen van Mindful Momenten in je dagelijks leven. Bovenal ervaar je steeds op een andere wijze deze momenten. Meedoen is geschikt voor mensen met en zonder ervaring met mindfulness.

Hieronder vind je de data en locatie

…………..

Kosten: 12,50 inclusief koffie/thee en wat lekkers.

Aanmelden door een mail te sturen naar Lynn via info@lynnsinger.nl

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.